O czym pisać bloga? – odkryj swój potencjał - AlfaBloger.pl

O czym pisać bloga – dobre pytanie. Jeśli zadasz je na forum internetowym, prawdopodobnie dowiesz się, że jesteś idiotą. Bo skoro nie wiesz o czym pisać, to się do tego nie nadajesz. Nieprawda. W tym artykule pomogę ci odkryć, na jaki temat powinieneś pisać bloga.

Temat na bloga to kwestia absolutnie podstawowa. Powinieneś go określić jeszcze zanim wymyślisz nazwę bloga i wykupisz domenę. Z drugiej strony, jeśli już prowadzisz bloga, ale nie odnosisz sukcesów, problemem może być właśnie jego tematyka. Czas się nad nią jeszcze raz zastanowić.

O czym można pisać bloga?

Są trzy podstawowe rodzaje blogów. Żeby je lepiej zobrazować, podam po jednym przykładzie polskim i zagranicznym.

1. Blogi osobiste

Personal blogging wydaje się przeżywać odrodzenie w Polsce i na świecie. Wszyscy wiemy, że początkowo blogi były przede wszystkim internetowymi pamiętniczkami. Na szczeście te czasy już minęły. Na świecie przez kilka lat było cicho o blogach osobistych, uchodziły za mało popularne i przede wszystkim niedochodowe. Dzisiaj blogi osobiste rozkwitają po raz kolejny, głównie pod postacią blogów lifestyle’owych. Wiele najlepszych blogów modowych na świecie odeszło już od formuły bloga stricte modowego na rzecz lifestyle’u.

Jeśli chcesz dzielić się ze światem swoimi przemyśleniami, sztuką albo traktujesz bloga jako terapię, to personal blogging jest dla ciebie.

Przykłady:

Zudit.pl – Nowy i prężnie rozwijający się blog, na którym Judyta w bardzo osobisty sposób opisuje zdarzenia z życia codziennego, obserwacje na temat społeczeństwa i własne przemyślenia. Nie zrzyna ze znanych blogerów, nie przeklina i nie robi błędów. W końcu studiowała polonistykę i jest dziennikarzem.

Dooce.com to jeden z najbardziej znanych blogów osobistych na świecie. Pisany przez Heather B. Armstrong, ex-mormonkę po wielu życiowych przejściach. Na jej blogu można przeczytać o tym, jak została bezrobotną alkoholiczką, mieszkała u swojej matki w piwnicy i jak cierpiała z powodu depresji poporodowej, przez którą wylądowała w psychiatryku. Autorka ma do siebie dystans i dzięki temu jej blog jest bardzo przewrotny.

2. Blogi tematyczne

Jeśli opisywanie własnych przeżyć to dla ciebie zbyt duży ekshibicjonizm, rowiązaniem jest pisanie bloga na konkretny temat. Do tej kategorii zaliczają się blogi, które mogą zahaczać o lifestyle, ale w założeniu są blogami poradniczymi. Lista tematów na bloga jest niewyczerpana, kilka przykładów: blogi o rodzicielstwie (blogi parentingowe), modowe, kulinarne, podróżnicze, o marketingu, social mediach, grach komputerowch. Blogi tematyczne charakteryzują się tym, że pisze je ekspert w danej dziedzinie. Dostarczają konkretnej wiedzy i porad.

Przykłady:

(AlfaBloger to oczywiście blog tematyczny, ale dajmy szansę innym :))

Urok Życia Alergika – blog poradniczy o życiu z alergią, przeznaczony głównie dla rodzin z dziećmi cierpiącymi na alergię. To blog parentingowo-ekspercki, pisany przez specjalistkę w dziedzinie alergii, która jest przy tym lekarzem (weterynarii!).

Boost Blog Traffic – blog, który czytam od deski do deski, oczywiście o blogowaniu. Na blogu znajdziecie teksty wielu autorów, a sam serwis został założony przez Jona Morrowa – jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym niezwykłym człowieku, przeczytajcie jego historię.

3. Blogi biznesowe

Są to albo blogi prowadzone przez działy marketingu firm, albo przez freelancerów, którzy dzięki blogowi zdobywają nowych klientów. Niestety blogi firmowe bardzo często są nastawione na sprzedaż lub tylko i wyłącznie na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Przykłady dobrych blogów biznesowych:

Akcja Aranżacja – inspirujący blog o wystroju wnętrz prowadzony przez małe biuro architektoniczne Studio Aranżacja.

Moz – Moz oferuje narzędzia do pozycjonowania stron i jest autorytetem samym w sobie. Jeśli traktujesz blogowanie poważnie, powinieneś regularnie zaglądać na Moz Blog.

Krok po kroku: wybieramy temat bloga

Jeśli zdecydowałeś się pisać bloga osobistego, to nie pozostaje ci nic innego jak szlifować warsztat, zbierać historie i pisać, pisać, pisać… i czytać, czytać, czytać! Inne blogi, mądre książki i prasę. Bądź wartościowym blogerem i nie publikuj wszystkiego, co ci ślina na język przyniesie.

Jeśli masz firmę lub jesteś freelancerem i chcesz używać bloga do promocji swoich usług, nie będziesz miał problemu z wyborem tematu bloga – prowadź bloga eksperckiego w swojej dziedzinie.

Problem pojawia się, kiedy nie wiesz do końca o czym pisać bloga lub nie uważasz się za eksperta w żadnej konkretnej dziedzinie.

Ale mam dla ciebie świetną wiadomość! Żeby prowadzić bloga tematycznego, wcale nie musisz być ekspertem, możesz się nim stać w trakcie pisania bloga.

Przyjmij takie założenie i powtarzaj je sobie jak mantrę:

Chcę zdobyć możliwie jak największą wiedzę na temat tego, o czym piszę bloga.

Musisz wybrać taki temat, który pasjonuje cię na tyle, żebyś chciał stale swoją wiedzę pogłębiać i dzielić się nią z innymi. Masz stać się głównym ekspertem w swojej działce. Musisz się w niej pewnie czuć i być gotowym całkowicie się jej poświęcić.

Krok 1. O czym pisać bloga – sprawdź swoje kompetencje i predyspozycje

Weź kartkę i długopis (tak, odejdź na chwilę od komputera, odłóż telefon i weź do ręki długopis). Naprawdę zachęcam cię do wykonania tego ćwiczenia. Dzięki niemu szybko wyklaruje ci się, o czym tak naprawdę masz pisać bloga.

  • Wypisz wszystkie rzeczy, które cię interesują i sprawiają ci przyjemność, np: fotografia, bieganie, gotowanie, rower, seriale, teatr, książki, podróże.
  • Zrób listę swoich talentów. Za co ludzie cię chwalą? Za co jesteś podziwiany? Czy usłyszałeś kiedyś, że ktoś chciałby umieć robić coś tak, jak ty? Przykłady: talent muzyczny, lekkie pióro, językowi obce, sport, organizacja czasu.
  • Zrób listę swoich osiągnięć, np: wygrany konkurs, zdany egzamin, zaoszczędzone pieniądze, ekstremalna wyprawa, przebiegnięty maraton.
  • Jakie trudności udało ci się pokonać? Np. kontuzja, choroba, problemy finansowe, otyłość.

Krok 2: Sprawdź czy wybór tematyki bloga jest trafny

Jeśli wykonałeś zadanie z pierwszego kroku, już wiesz, co tak naprawdę cię interesuje i do czego masz predyspozycje. Ale to nie wystarczy. Teraz musisz sprawdzić, czy temat twojego bloga interesuje kogoś oprócz ciebie i czy będziesz w stanie zdobyć krytyczną masę czytelników.

Do sprawdzenia wielkości niszy będziemy używać narzędzia Google’a Planer Słów Kluczowych. W założeniu jest to narzędzie wspomagające tworzenie kampanii reklamowych AdWords, ale dzięki niemu dowiesz się ile osób miesięcznie wyszukuje słowa związane z tematyką twojego bloga.

  1. Otwórz w nowym oknie Planer Słów Kluczowych.
  2. Zaloguj się przez konto Google (czyli to samo, którego używasz do Gmaila, Blogspota, Google Drive, itp.), lub załóż nowe konto. Nie przejmuj się tym, że jest to narzędzie dla reklamodawców.
  3. Jeśli nie zostałeś tam od razu przekierowany, wejdź w Narzędzia -> Planer Słów Kluczowych.
  4. Wejdź w “Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”.
  5. W polu “Produkt lub usługa” wpisz temat bloga, pozostałe pola możesz zostawić puste.
  6. Przejdź do ramki “Kierowanie” i wybierz język polski. Na potrzeby tego badania dobrze jest też wybrać lokalizację Polska.
  7. Resztę pól pozostaw bez zmian, upewnij się, że zaznaczone jest “Google i partnerzy wyszukiwania”, a nie tylko Google.
  8. Kliknij wyświetl propozycje.
  9. Wejdź w zakładkę “Propozycje słów kluczowych” (obok “Propozycje grup reklam”).

Przykład: Czy blog o sporcie to dobry pomysł?

W języku polskim 637 tys. razy w miesiącu jest googlowane słowo “sport”. To bardzo dużo. Jak widać ludzie interesują się sportem i jest to znak, że jesteś na dobrym tropie. Ale jeśli tematem twojego bloga będzie po prostu sport, to przebicie się w wyszukiwarkach będzie niesłychanie trudne. Będziesz konkurował ze stronami gazet sportowych, telewizji, sklepami producentów ubrań i sprzętu i dziesiątkami innych blogów.

Ale gdyby tak zawęzić tematykę do biegania? To słowo jest googlowane 40 tys. razy w miesiącu. To też sporo jak na nowego bloga… zawężamy jeszcze bardziej! Może bieganie dla początkujących?

Mamy takie wyniki:

  • bieganie dla początkujących – 2,400
  • jak zacząć biegać – 6,600
  • bieganie jak zacząć – 880
  • trening biegowy dla początkujących – 260

Okazuje się, że ta nisza ma ponad 10,000 miesięcznych wyszukiwań – to w sam raz! Na rynku anglojęzycznym właśnie liczbę 10,000 uważa się za dobry wskaźnik dla nowego bloga. Myślę, że w Polsce spokojnie można ją podzielić przez cztery. Jeśli w twojej niszy jest pomiędzy 2,500 do 10,000 miesięcznych wyszukiwań, do dobry początek.

Krok 3: Analiza konkurencji

– Ale przecież takie blogi już są! – słyszę często od osób, które szukają tematu na bloga. I bardzo dobrze, że są! Po pierwsze, to oznacza, że ktoś jeszcze się twoim tematem interesuje, twoja nisza ma potencjał. Po drugie, blogi o podobnej tematyce są niezbędne do tego, żeby prowadzić dyskusje i podejmować współpracę.

Konkurencja to dobry znak.

Sprawdź czy ją masz:

  1. Czy jesteś w stanie znaleźć inne blogi na podobny temat? Tematyka nie musi być identyczna, może tylko zahaczać o twoją. Np. blog o bieganiu, ma dużo wspólnego z blogami o zdrowym stylu życia i odchudzaniu. Jeśli nie ma polskich blogów na wybrany temat, sprawdź, czy są zagraniczne. Być może trafiłeś na niszę, która w Polsce jeszcze nie jest popularna. Wygoogluj: “Bog o [temat bloga]”, albo “best [temat] blogs”.
  2. Sprawdź czy są aktywne fajpejdże na Facebooku o tematyce zbliżonej do twojego bloga (polskie i zagraniczne). Dobre nisze mają fanpejdże z przynajamniej tysiącem fanów.
  3. Czy są aktywne profile na Twitterze? Zagraniczne powinny mieć przynajmniej 1,000 followersów.
  4. Jednym z najbardziej dobitnych dowodów na popularność niszy jest to, że na jej temat wydawane są pisma drukowane. Jeśli ktoś inwestuje tyle pieniędzy, żeby wydawać tygodnik albo miesięcznik i znajduje ludzi, którzy go kupują, możesz być pewien, że znajdą się ludzie w internecie, którzy będą chcieli czytać na ten temat. To kolejny przykład na to, że bieganie to niezły temat na bloga. W kioskach można kupić takie magazyny jak Bieganie i Runner’s World.

Jeśli przynajmniej dwa lub trzy punkty z powyższej listy zgadzają się w przypadku tematyki twojego bloga, to wybór powinien być dla ciebie jasny.

Czy teraz już wiesz jak wybrać temat na bloga? Sprawdziłeś swoje kompetencje, wiesz jakiej tematyce jesteś w stanie się poświęcić i przeanalizowałeś konkurencje? Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to jest to twoje zadanie domowe.

Jeżeli masz pytania dotyczące wyboru tematyki bloga, pisz w komentarzach. Będę na nie systematycznie odpowiadać. Czasem nie jestem w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania od razu, ale na pewno doczekasz się odpowiedzi!

Dodaj komentarz